Friday, 13 December 2013

Muliakan 'Anugerah' Itu

Bebas terbang!

*merenung ke luar tingkap. Mendongak ke langit*

Hati berbisik,


"Aku nak jadi burung.. bebas terbang. Senang je bila-bila masa boleh balik JB~"

*di tasik, sambil memberi ikan makan*


"Aku nak jadi ikan lah.. makan free. Kalau banjir pun, selamat. Hoho."

Tersenyum sendirian.
* * *

Bila difikirkan semula..


Allah ciptakan burung, ada kepak untuk terbang bebas. Pergi je memana suka.

Allah jadikan ikan, dengan kebolehan hidup dalam air. Kalau banjir, berenang aje.

Tapi, satu je Allah tak bagi pada burung, ikan + hidupan lain, tapi Allah bagi manusia.


Agak-agak apa?


Jeng jeng jeng! A-K-A-L^^

Akal.


Dengan akal tulah, manusia mampu cipta kapal terbang inspirasi daripada burung, untuk turut sama terbang. Malah, dapat menerbangkan besi!

Dengan akal tulah, manusia cipta segala peralatan renang untuk masuk ke dalam habitat ikan. Boleh berenang sama-sama dengan ikan dolphin apa!


Sebab tu Allah kata, manusia ni, ciptaan paling mulia. Mulia kerana akalnya.

Hargai, kemuliaan kita. Syukuri, bagaimana kita dicipta^^


* * *

*Jangan contohi perbuatan ini==*


Malangnya sekarang, manusia menggunakan akal dengan perkara yang tidak 'sihat'.

Melakukan maksiat, merempit, membuli dan yang sewaktu dengannya.  

Huhh.
Tidakkah mereka berfikir?


Bukankah 'anugerah' ini digunakan untuk berfikir?


"Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah kamu dustakan? [55:13]"


Bukan ke Allah dah tegur?

Maka, ingatlah. Gunakanlah 'anugerah' itu dengan sebaik-baiknya. Bukan untuk perkara yang sia-sia.

Akhir kata, berfikir dahulu sebelum bertindak. Ok? 

Senyum =D

Moga Bermanfaat^^
1242
11021435

Thursday, 5 December 2013

Lari dari rahmat Allah?

Eh, kenapa lari?

Suatu hari, hujan lebat mencurah-curah turun. Juha sedang berada di jendela rumahnya. Kelihatan dua orang pemuda yang sudah basah ditimpa hujan berlari-lari anak mencari tempat berteduh. Juha yang melihat kejadian tersebut menegur mereka.
"Bodohla korang ni. Hujan tu kan rahmat Allah. Buat apa lari dari rahmat Allah?"

Kedua-dua pemuda tadi hanya terdiam membenarkan apa yang dikatakan oleh Juha sebentar tadi dalam hati.
'Bodoh dia kata kat kita? Basahlah kalau tunggu je dalam hujan.Tapi, betul jugak apa yang Juha cakap tu. Ish, tak boleh jadi ni, kena cari jalan macam mana nak balas balik apa yang Juha cakap tadi.'

Selang beberapa hari, tibalah hari yang dinanti-nantikan. Hujan lebat mencurah-curah membasahi seluruh bumi. Kedua-dua pemuda itu sedang duduk minum kopi di warung Pak Leman. Kelihatan Juha sedang berlari-lari anak mencari tempat berteduh setelah basah disimbah hujan.

"Eh, Juha! Buat apa kau lari? Hujan tu kan rahmat Allah? Takkan kau lari dari dari rahmat Allah?"

Otak Juha ligat mencari jawapan bagi membalas kata-kata pemuda tadi.

"Aku bukan lari dari rahmat Allah. Aku takut terpijak rahmat Allah!"

Pemuda tersebut hanya tersenyum tawar sahaja mendengar alasan Juha.


Hujan kan rahmat Allah ;)

Begitulah Juha, sentiasa mencari alasan tapi kadangkala benar apa yang dikatakannya itu. Hoho. Fikir-fikirkan dan Senyum! =D

Moga Bermanfaat^^
1518
01021435

Tuesday, 3 December 2013

Ingatilah Dia dalam keluhanmu ;)

Beratnya ujian hidup ni T^T

Ayat-ayat cinta daripada ar-Raheem ;)

Ketika kita mengeluh:
"Eeeiii, aku penat sangat..."
ALLAH menjawab :
"Dan KAMI jadikan tidurmu untuk istirehat " (78 : 9)

Ketika kita mengeluh :
"Beratnya dugaan ni, tak sanggup rasanya aku..."
ALLAH menjawab :
"AKU tidak membebani seseorang itu, melainkan sesuai dengan kesanggupannya" (2 : 286)

Ketika kita mengeluh :
"Serabutnyaa...tak sedap hati la..."
ALLAH menjawab :
"Hanya dengan mengingatKu hati akan menjadi tenang" (13 : 28)

Ketika kita mengeluh :
"Macam sia-sia je apa yang aku buat..."
ALLAH menjawab :
"Siapa yang mengerjakan kebaikan sebesar biji dzarah sekalipun, niscaya ia akan melihat balasannya" (99 : 7)

Ketika kita mengeluh :
“Perghh, takde sorang pun yang nak tolong aku..."
ALLAH menjawab: 
"Berdoalah (mintalah) kepadaKU, niscaya Aku kabulkan untukmu" (40 : 60)

Ketika kita mengeluh :
"Aku sedihh la..."
ALLAH menjawab :
"Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita " (9 : 40)

Sweet kan ayat Dia? Lagi sweet dari ayat jiwang boifren/gelfren semua tu^^ Hoho. Maka, ingatilah Dia dalam keluhanmu, insyaAllah dipermudahkan segala urusan ;D

Moga bermanfaat^^
2207
29011435